maanantai 25. kesäkuuta 2018

Hiukan toteutunutta kustannusta

 Elikkäs, tuossa tyttären kysymysten vuoksi tuli vähän laskeskeltua mitä on tähän mennessä kulunut rahaa autolla. 1400km on nyt 18 päivän saldo ja kustannukset kaikkiaan on suunnilleen 18€. Tämä tarkoittaa siis n. 1€ / päivä ja päivän keskiarvo matka on 77,8km. Toisaalta tuo 1400km ja 12,5kWh/100km tarkoittaa 175kWh kulutusta (mitattuna 173,8kWh) ja latauksen hyötysuhteen jälkeen laskettuna 184kWh. Mutta jo viimekertainen kauppa reissu aiheutti latausta autoon 1kWh:n verran (eli 18min latauksessa). Joten sanoisin, että aika varmasti on "ilmaisista" paikoista latausta sen edestä, että päästään jopa reilusti alle sen euron päivälle. Sitaatit ilmaisista -sanan ympärillä siksi, että kaupasta yleensä ei pääse ilmaiseksi...
 Välillä käy mielessä, että voisi ihan kerätä dataa siitä paljonko tulee ladattua noista markettien paikoista. Mutta ei ole ainakaan vielä jaksanut vaivautua.
 Vaivautumisesta tuli mieleen muuten käyttökokemuksia. Minulle ei tunnu olevan ongelma kaivaa peräloosterista kaapelia ja laittaa se kaupan pihassa auton ja latausrasian välille. Tuohon menee jokunen sekunti aikaa. Yleensä auton perästä otetaan samalla kauppakassit ja palatessa kaupasta, täydet kauppakassit menee takapaksiin takaisin ja jokusen sekunnin päästä sinne päätyy se kaapelikin. Kotipihassa oleva kiinteä kaapeli tuottaa jopa vähemmän tuskaa laittaa paikoilleen. Autosta ylösnoustessa painaa nappia jolla avaa nokan latausluukun, muutenkin kävelee nokan ohi, niin pistää töpselin paikalleen ja menee kotio. Autolle mennessä nappaa töpselin irti ja painaa luukun kiinni, kävelee autoon ja lähtee ajamaan. Ajaminen on todella vaivatonta. Auto kulkee kuin sukkasillaan. Tosin kuuttakymppiä nopeammissa vauhdeissa alkaa rengasmelu ja tuulen kohina jossain määrin olemaan häiritsevä hiljaisessa autossa. Jos radio on päällä tai juttelee jonkun kanssa, noita ei niin huomaa. Mutta kun muutakaan ei kuulu. Vaikka Leaf ei mikään tykki olekaan, on sen sähkömoottorin välitön voima hyvinkin aistittavissa. Jopa vielä maantie nopeuksissakin. Kiihdytykset, jos ne tekee niin kuin Avensiksella, menee aina yli. Kahdestakin syystä. Ensinnäkin auton hiljaisuus ja voima tekee tepposet. Toiseksi auto kiihtyy yllättävän lyhyellä matkalla. Autojen tehojen yms. pitäisi olla paperilla samankaltaiset, mutta väitä, että Avensiksella ei olisi pärjännyt juuri muussa kuin huippunopeudessa ja toimintamatkassa. Esimerkkinä voin sanoa, että kokeilin kerran valoissa, että kun risteyksen toisella puolella alkoi heti 80kmh rajoitus, kiihtyykö Leaf tuohon nopeuteen tuolla matkalla. Merkin kohdalla mittari näytti 95kmh eli n.86kmh todellista. Itselläni ei ole toistaiseksi ollut range pelkoa kuin kerran, ja senkin pystyin järkeilemään pois matkan aikana. Minulle ei ole ollut ongelma suunnitella tuleva päivä / matkat etukäteen, niinä parina kertana jotka tämä muutaman päivän kokemus on antanut. Normaalisti päivää ei tarvitse suunnitella mitenkään, koska range riittää normaaliin arkiajoon loistavasti. Kauhavan matkan teen kunhan sopiva aika tulee. Vielä en ole aivan päättänyt mitä kautta lähden liikkeelle. Lyhin reitti menisi Orivesi - Virrat - Alavus akselilla, mutta Alavudelle on n. 160km, joka vaatisi juurikin sen 12,5kWh keskikulutukseksi, mieluummin vähemmän, joka saattaa olla hankala saada aikaan, varsinkin jos joutuu 100kmh ajamaan paljonkin. Tuolla on kuitenkin pikalaturi. Eikä tuolta taas ole kuin n. 80km kohteeseen. Ja sen 80km saa aika nopeasti. Viimeksi meni 7-8min kun pikalaturissa oltiin jo 50% tasolla. Orivedellä on myös pikalaturi. Sinne olisi n. 43km joten sinne kannattaa ainakin mennä jos vajaalla akulla joutuisi lähtemään. Tuosta Alavudelle on sitten enää n.120km (keskikulutus n.16,7kWh), joten akku saa olla täynnä muttei ole ihan pakko olla. Virroilla on type2 laturi, ilmainen sellainen. Joten jos lähtee yrittämään Alavusta, voi tuossa ottaa lisäsähköä jos näyttää perille pääsy huonolle. Parkanoon on tullut hetki sitten pikalaturi ja Juustoportilla on sellainen myös, eli toinenkin reitti voisi olla mahdollinen. Noo, aika näyttää. Virroilta on n. 45km Alavuden ABC:lle, eli jos akku olisi aivan tyhjä Virroilla, pitäisi ladata vähintään 7,5kWh (16,5kWh kulutuksella ja 5,6kWh -> 12,5kWh kulutuksella) ja auto kun ottaa vastaan 3,3kW niin aikaa palaisi suunnilleen 2h 18min. Toki jos taas vain varmistelisi perille pääsyä, niin puolessa tunnissa saisi jo 1,65kWh eli 16,5kWh/100km kulutuksella 10km ja 12,5kWh kulutuksella 13km 11kWh -> 15km jne.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti