maanantai 4. kesäkuuta 2018

Kaiken alku

Olen jo vuosikausia miettinyt erilaisia vaihtoehtoja autoiluun ja liikkumiseen. Kun sitten vihdoin ymmärsin miten mm. sähköautot toimivat, rakensin kokeilu mielessä itselleni polkupyörän kolmivaihemoottorilla ja invertterillä varustettuna. Tuota olen jo päässyt testaamaankin, mutta pitäisi jostain löytää sellainen kolmipyörä jossa koritzydeemit on takana.

Tämän vuoden maaliskuussa vaihdoin työpaikkaa ja työmatkakseni muodostui n.42km suuntaansa, joten työmatka-ajoa tulee 84km päivälle. Tämä siis tarkoittaa suunnilleen sitä, että jopa ilman työpaikkalatausta voisin käyttää jopa vanhaa 24kWh Leafia arkiajossa. Ja jos jostain syystä näyttäisi että ei piisaa, on matkan varrella muutama latauspiste, ilmaisiakin.

Auto on nyt jo ns. hankittu, eli kaupat on tehty mutta saan sen vasta nyt alkavan viikon torstaina. Haen auton Turusta Kangasalle, joten heti alkuun on hiukan suunniteltava paluureittiä. Jos tulen suoraan lyhimmän reitin, joka on n. 185km on pikalataus asemia vain Aurassa ja Akaalla. Huittisten kautta tullessa osuu mukavammin sillä Huittisten ABC on n. 90km päässä ja siitä n. 90km päässä on sitten joko Kolmenkulma tai Lahdesjärvi.

Yritän laittaa itselleni muistiin reisun ja harjoitella dokumentointia.

Esivalmisteluina olen laittanut talon ulkoseinään 16A 400V rasian ja tilannut puolalaisen suunnitteleman 2-vaihetta tasaisesti kuormittavan laturin. Joka siis muuttaa ne 2 vaihetta yhdeksi ja näin päästään pienemmällä kuormalla per vaihe. Laturi on 6kW versio ja ottaa siis n.13A per vaihe.

Edit1:
Laskelmia:
Leaf akusta 24kWh on siis käytettävissä n.22kWh (tai n.21kWh).
Eli jos kulutus on 22kWh niin autolla pääsee 100km. Tämä on kenties jopa odotettavaa talvella huonoimpien kelien aikaan. Jos kulutus muodostuisi vaikka 25kWh/100km tasolle ja akun kapasiteetti täytenä olisi 21kWh, niin tuolloin ajomatka olisi juurikin vaaditut 84km. Tokikaan näin täpärälle ei kukaan halua joutua. Tuolloin pitää seurata tilannetta ja ajaa taloudellisemmin, jos mahdollista ja / tai ladata jossain välissä lisää. Luulisin, että jos tuollainen keli tulee vastaan pyydän parin tunnin latausmahdollisuutta työpaikalla, ja näin varmistan kotiin pääsyn. Tai ajan jollekin matkan varrella olevista latausasemista.
Toisaalta kesällä kulutus voi laskea vaikkapa 13kWh/100km tasolle jolloin toimintamatka on jo n.170km, joten pääsen kaksi kertaa töihin ja takaisin lataamatta. Joten päivittäinen työmatka tullee hoidettua ainakin.
(Hulluimmat hypemiling ajajat ovat ajaneet yli 250km yhdellä latauksella. Tuolloin ovat ajaneet n. 60km tunnissa ja aivan täydestä siihen kun auto ei enää suostu etenemään. Kulutus on tuolloin 8,8kWh luokkaa / 100km.)


Entä sitten ne muut ajot?
Harrastuksiin on 14,5km eestaas ja kauppaan (Prisma) n.16km siivu.
Eli jos työpäivän jälkeen pitää käydä kaupassa tulee lisää matkaa 32km ja jos vielä mennään harrastuksiin on päivän yhteismatka 84+32+15=131. Kesällä ei tuottane ongelmia tuo ilman välilatauksia.

Entä talvella?
Jos ajatellaan vaikka rankka keli ja keskikulutus olisi se 22kWh /100km. Eli päästäisiin se 100km akullisella. No, töihin mennessä kuluu 9,2kWh. Jäljellä on siis 12,8kWh. Pyydän töistä parin tunnin latauksen 10A laturilla, eli saan n.3,6kWh lisää. Akussa on siis 16,4kWh töistä lähtiessä (n.75%).
Ajan kotiin ja taas kuluu 9,2kWh, joten akkuun jää 7,2kWh. Syödään perheen kanssa ja auto on tunnin latauksessa ja saa näin 6kWh lisää sähköä kitusiinsa, joten kauppaan lähdetään 13,2kWh akulla (n.60%). Ajetaan Prismalle ja onnekkaasti latauspaikka on vapaana. Saamme tunnin kauppareissun aikana 3,4kWh lisää kulutetun 3,5kWh tilalle, joten kaupasta lähdemme 13,1kWh varauksella. Kotona akussa on 9,6kWh varausta ja ennen treeneihin lähtöä auto kerkiää olla 1,5h kotilatauksessa, joten akkuun menee 9kWh lisää energiaa. Treeneihin lähdetään 18,6kWh varauksella ja treenien jälkeen kotona autossa on 15,3kWh jäljellä eli n.70%. Puuttuvan 6,7kWh kotilaturi lataa n. tuntikymmenessäminuutissa, joten voin ajastaa latauksen alkamaan vaikka puolitoista tuntia ennen töihinlähtöä ja samalla ajastaa lämmityksen vartiksi / kymmeneksi minuutiksi ennen lähtöä tai painaa aamulla kännykästä lämmityksen päälle. Kesällä tietenkin saman voi tehdä jäähdytykselle, jos tarvetta. Latauksen aikana lämmitys / jäähdytys energia otetaan latauslaitteistosta, joten liikkeelle pääsee täydellä akulla.

Tokikin tuo lisää hiukan auton ympärillä hääräämistä. Siis kun joutuu auton laittamaan lataukseen ja irroittanaan pahimmillaan muutaman kerran päivässä. En jaksa kuitenkaan uskoa, että tuo vaiva mitenkään vähentää "hohtoa" minun kohdallani.
Kustannuksia voi miettiä vaikka polttoaineen kautta. Jos edellä kuvattu on arki ja muutoinkaan ei tarvitse kamalan pitkälle lähteä, ei tarvitse koskaan käydä tankkaamassa erikseen. Eli auto tankkautuu niinä aikoina "itsekseen" kun et tarvitse autoa. Kotona auto latautuu 3h 40min jos akkuun on laitettava 22kWh energiaa, eli aivan tyhjästä aivan täyteen.
Toisaalta, jos ajan 28'000km vuodessa, maksaa kulutettu energia 18kWh/100mk keskikulutuksen mukaan
28000km/100km*18kWh*0,1€/kWh = 504€ vuodessa kun taas bensiinillä mentäessä 7l/100km kulutuksella saadaan vastaavaksi energia laskuksi
28000km/100km*7l*1,60€/l = 3136€. Eli vuoden polttoaine kuluissa on 2632€ eroa. Olettaen bensan hinnan keskiarvon 1,60€ tasolle ja sähkön hinnan veroineen 0,10€ tasolle.
Tokikin tuota eroa kasvattaa sähköautolla ajamisen eduksi ilmaiset latauspisteet ja kotona tuotettu aurinkoenergia. Toisaalta jos joutuu käyttämään pikalatausta, ero aavistuksen kapenee. Riippuen toki pikalaturista ja hinnoittelu perusteista. 30min sellaisella pikalaturilla jonka veloitusperuste on aikapohjainen 0,20€ / min, tulee maksamaan 6€ ja tuona aikana saa sellaiset 15 - 7,5kWh ladattua. Riippuen akun ottokyvystä ja laturin antotehosta. Tokikin tuo 15kWh lienee utopiaa. Aika näyttänee todelliset kustannukset pikalaturilla.

Edit2:
Blogin ulkoasu muuttuu kunhan saan auton ja kuvia siitä.
Kannattanee varautua siihen, että blogitekstit tulevat olemaan pitkiä ja että postaukset täydentyy myös sitä mukaa kun samaan aiheeseen tulee lisää kerrottavaa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti