perjantai 8. kesäkuuta 2018

Huomioita

 Ajattelin alkuun opetella erilaisen ajotyylin koska autossa on tavallaan kolme tapaa jarruttaa hyödyntäen akkujen latausta... Alkujaan tiesin, että D asennossa jarrutusvoima ja samalla regenerointi on pienintä. Tuo vastaa moottorijarrutuksena suunnilleen sitä, että nostat jalan kaasulta perinteisessä polttomoottori autossa. Tuolloin siis myös kuitenkin tapahtuu regenerointia, eli autoa jarrutetaan moottorilla siten, että moottori toimii generaattorina ja lataa akkua.
 Autossa on olemassa ECO-nappi, tuota painamalla regenerointi on jonkin verran suurempaa ja auton hidastuvuus voimakkaampaa. Samalla tuo ECO-nappi vaikuttaa myös kaasupolkimeen rajoittamalla tehoa, tai oikeammin leikkaamalla huipputehoa pois ja laventamalla kaasupolkimen tälle uudelle alueelle. Toisin sanoen joutuu painamaan enemmän kaasua, että liikahtaa vikkelämmin. Ohjekirja väittää, että myös kaasupolkimen jämäkkyys muuttuisi, mutta tätä en allekirjoita. Mielestäni liikerata on vain suurempi. Tai siis niin, että joutuu painamaan enemmän kaasua jotta kiihtyy ripeämmin. ECO-napin painaminen voisi vastata jos bensa manuaalissa laittaa jo hiljemmassa vauhdissa pykälää pienemmäksi, siis jarrutus teholtaan.
 Sitten autossa on myös B-moodi joka vaihdetaan päälle vaihdevivulla. Tämä aiheuttaa tietyissä nopeuksissa samanlaisen tunteen kuin laittaisi reilummassa vauhdissa pienempää pesään ja nostaa kytkimen. Eli tuolloin auto lataa aika hyvinkin akkua kun kaasu nostetaan ylös. Kuitenkaan minusta tuo ei toimi kovemmilla nopeuksilla riittävästi...
 No, tässä kovalla kokemuksella... olen huomannut, että jarrupoljinta kun painaa, niin tietty pieni hipaisu ei vaikuta oikein mihinkään, mutta jossain kohtaa jarru voimistuu merkittävästi. Samalla huomaan, että regenerointi nousee tappiin, eli väitän että jarrutuskin toimii Leafissa regeneroinnilla suureksi osaksi. Väitän siis niin, että kun maailmalla on muutamia tapauksia raportoitu siitä, että Leafista on jarrut "kadonnut" ja softa bootti on auttanut, kyse on juuri tästä ominaisuudesta.

 Joka tapauksessa. En ole ihan vielä varma miten toimin tuon jarrutuksen ja regeneroinnin suhteen. Sillä minun jarrutus tyylillä saan jarrupolkimellakin ihan hemmetin hyvää regenerointia aikaiseksi.

 Kangasalla muuten näyttäisi sillle, että sähköautoilijat moikkaavat toisiaan =) Olin odottamassa käätymistä Sahalahdentielle ja risteävää tietä ajoi sähkö BMW, hän moikkasi, luullakseni minua ;)

 Ai niin, piti kertomani myös työmatka ajosta. Vaikkakin vain Hervantaan. Aamulla siis akku täynnä ja auto baanalle. Tai no, alkuun lämmitystä / ilmastointi päälle. Eli, auto päättää itse mitä käytetään. Kun menin autoon, oli ratin lämmitys ja heater päällä. Auto oli mukavan lämmin jo n.7min  päästä. Ulkona taisi olla 6 astetta. Ajelin töihin n. 25km ja jäljellä oli auton mittarin mukaan 117km. Auto seisoi parkissa koko päivän. Kun lähdin takaisin kotiin, toiminta matka arvio alkoi kasvamaan. Kävin kaupassa ja laitoin auton liekaan. Tullessani kaupasta oli toiminta matka jo 130km. Kun ajelin kotiin, kävi matka suunnilleen 134km kohdalla ja kotipihassa lukemaksi jäin 128km ja akun varaukseksi 81,3%. En siis laittanut autoa lataukseen. Sillä 100% taso pidemmän aikaa ei tee hyvää ajoakulle.
Keskikulutus on nyt 14,6 tasolla.

edit1:
13-6 on arvioitu Accelev 6kW saapumispäivä...

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti