sunnuntai 10. kesäkuuta 2018

Taloudellista vaiko eikö?

 Aamulla katselin että vajaan parinsadan kilometrin keskikulutus on ollut 12,6kW/100km. Tänään päästeltiin reippaammin ja hyviä siivuja moottoritie nopeutta, kyytiläisiäkin oli ja pikkaisen kuormaakin. Nyt näyttää 244km ja keskikulutukseksi 13,00kWh/100km.
 Löysinkin tuosta päivittäisen muistion. 7.6 on pyyhitty pois sillä vasta illalla sain auton datan keruun omaan hallintaan. Mutta,
8.6 Ajettu matka 52km, 13.00kWh/100km
9.6 Ajettu matka 111km, 12,5kWh/100km
10.6 Ajettu matka 81km, 13,5kWh/100km

 Tokikin nämä on vain pienen hetken dataa, mutta itselle suuntaa antavia. Ajatellen, että moottoritie nopeuksilla suurimmaksi osaksi ajellen päästään kuitenkin 13,5kWh luokkaan, ei ole minusta huono. Toki pitää pitää mielessä se, että jos jatkuvasti päästää 100kmh ja yli, ei varmasti noihin lukemiin pääse. Tänäänkin pikku pätkiä näyttää olevan jopa 8,8kWh/100km lukemilla kun on siirrytty kaupasta toiseen.

 Valitettavasti Leafspy näyttää jatkuvaa laskua SOH arvoon. Ei nyt mitään suoranaista syöksyä, mutta ei mitenkään miellyttävää seurata tuota laskemista. Täytyy toivoa, että mahdollisesti keskiviikkona tuleva laturi hiukan parantaa tilannetta. Veikkaan, että tuolla 1,9kW laturilla on oma vaikutuksensa asiaan. Ehkä sopiva kulutus ja pikalataus pikkaisen herättäisi kennostoa. Tai sitten kuluttaisi vain lisää... No, edelleen aika näyttää mihin tämä päättyy.

Edit1:
 Sähkön kokonaiskäyttö 31,6kWh
 Käytetty sähkö 37,4kWh
 Talteenotettu sähkö 5,8kWh

Sähkökustannus 3.16€

Ohjelma kannustaa käyttämään enemmän regenerointia...

Tuon perusteella 31,6kWh / 244km = 12,95 kWh/100km ja 100km maksaa 1,295€.
Tuolla saa 0,785litraa 1,649€ maksavaa bensaa.

 Ai niin, pitää laskea se 95% hyötysuhde mukaan. 31,6kWh. Eli ladattu on n.33,3kWh. Tämä nostaa "kulutuksen" jo 13,65kWh tasolle per 100km. Joka siis kustannuksena tarkoittaa 1,365€ / 100km, eli bensaa saakin tuolla jo peräti 0,828 litraa. Tähän vertailuun ja kustannusten laskemiseen tuo hyötysuhde mielestäni on ihan relevanttia laskea mukaan. Käytännössä tuon 5% voisi laskea mukaan suoraan sähkölaskuun, niin tulisi siitä suoraan lukema oikein. Mutta sähkön kokonaiskäyttöön se pitää laskea mukaan erikseen jos haluaa verrata kulutusta bensan hintaan. Tai sitten laskea suoraan sähkön hinnasta se sadan kilometrin hinta.
 Näköjään ohjelmaan saa syöttää enimmillään kahdella desimaalilla... No, tuo 31,6kWh x 0,1053€/kWh = 3,327€ / 2,44 = 1,364€/100km. Joten samaan rahaan päätyy näinkin.
 Siihen kulutukseen tuo ei vaikuta kuinka pitkälle yhdellä latauksella pääsee. Joten niihin lukemiin on turhaa sotkea latauksen hyötysuhdetta.

 Todellisuudessa meille ei ole maksanut 100km tuota 1,36€, sillä jokunen kilometri on tankattu ilmaisilta paikoilta. Mm. Prismasta ja Ikeasta.
 Tänään muuten Ikean kakkos latauspaikan liitin ei ollut kunnossa. Johdon töpseli ei painu pohjaan tuohon tolpan rasiaan ja näin ollen lataus ei käynnisty. Ykkös paikan liitin taas toimi. Muita en kokeillut.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti