lauantai 9. kesäkuuta 2018

LeafSpy toiminnassa

 Elikkäs, kävin tänään Tokmannilla ja huomasin siellä BT donglen OBD II järjestelmään. Tuo on joku drivelooper merkkinen kapine ja maksoi karvan alle 25€. Nyt siis pääsin näkemään vihdoin enemmän Leafini sielunelämästä. Tuosta näkee mm. sen, että autoa on ladattu 23 kertaa pikalaturilla ja 1912 kertaa hitaalla latauksella. Tämän hetkinen SOH (=State Of Health) on valitettavat 90,78%. Uskon kuitenkin jotta saan tuon lukeman nousemaan kunhan rutiinit löytyvät. Akku on tuon kuvan otto hetkellä lähes tyhjä. Siksikin jännite ero on noinkin raju kuin 55mV. Tuo SOH oli päivällä kun Leafspyn sain toimimaan ja akussa oli reilu puolet latausta jäljellä, 90,91%.
 Auto on nyt saamassa hidasta latausta ja laitoin energiankulutusmittarin johdon ja pistorasian väliin. Eipä tuo laturi ota kuin 1879W verkosta ja auto näyttää lataavan 1,8kW teholla. Joten ei tuossa ihan kauheita vissiin mene harakoille. Auto kyllä välillä tipauttaa lataustehon 1,6kW tasolle. Noo, pitää verrata vähän miten paljon kWh:ita lataus tilanne ottaa versus paljonko autoon on jäänyt. Laturi itsessään näytti ottavan n.300mA valmiustilassa (eli n.70W).

Edit1:
n. 95% näyttäisi olevan hyötysuhde latauksessa. Tuolla mukana tulleella laturilla. Tosin otos on vielä pieni ja muutin lataus paikkaakin jo tässä välissä. Autokatoksen rasiaa kun kuormittaa, tippuu jännite 218V tasolle. Tuosta rakentamastani pisteestä saan 228V, eli 10V enemmän, joten saan suunnilleen 100W enemmän lataustehoakin. Eli täydet 1,9kW autolle saakka. Nyt kulutusmittari siis näyttää 1984W. Olin muuten ilmeisesti katsonut väärin tuossa alussa sen laturin ottaman viran, sillä laturin tyhjäkäyntiteho näyttäisi olevan 6W.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti