torstai 7. kesäkuuta 2018

Ensimmäinen ajo: Turku - Kangasala

Tärkeimmät havainnot: Auto toimii mainiosti. Kaikki pykälät akun kuntoa ajatellen on tallella. Lähes kaikki lisävarusteet on mukana. Mutta yksi tärkeähkö uupuu, nimittäin se 6,6kW latausmahdollisuus. Toisin sanoen turhaan otin 6kW laturin tässä mielessä. Mutta Accelev laturi väittää kykenevänsä tuolla 3,4kW laturillakin 4kW tehoon (250V x 16A = 4kW). Eli kotilataus tyhjästä täyteen muuttui 3,6h sijaan 5,5h:in.

Matka Turusta meni kohtuu mukavasti. Kaikkia kuitenkin sen verran jännitti, että lievää kireyttä oli ilmassa. Auto kulkee mainiosti ja alle 40 000km ajettuna tuntuu uutta vastaavalta edelleen. Tuo mittarilukema 39659km on siis kotipihassa ja auto saa hidasta 10A mukana tulleesta laturista sähköä. Toivottavasti se Accelev tulisi jo huomenna =D.
Autoliike oli lupauksensa mukaan ladannut Leafin akun täyteen, joten ajoimme Turusta suoraan Huittisten ABC:lle ja sieltä löysimme latauspisteen eikä siellä ollut yhtään autoa lataamassa. Muutama heppu kävi laturia ihmettelemässä latauksen aikana. Auto kerkesi olemaan n.30min latauksessa ja emme edes kerenneet syömään tuona aikana, joten kävin irroittamassa auton ja siirtämässä tavalliseen ruutuun kesken ruokailun. Auto tuli n.90% täyteen tuona aikana ja kilometrejä mittariin kertyi 116km. Keskikulutus auton mittarin mukaan oli tuohon mennessä ollut 14,9kWh / 100km. Pikalataus maksoi 6€. Lataus käynnistyi vaivattomasti C&D sovelluksella puhelimesta.
Kun saavuimme pikalatauspaikkaan auto näytti jäljellä olevaksi matkaksi 28km. Eli ladatut kilometrit jää 88km määrään. Joten tuolla 6€ hinnalla 100km muodostuisi 6,8€ hintaiseksi. Avensiksella se maksaisi näillä bensan hinnoilla tähän hetkeen n. 10€. Vähän alle. Toisaalta koko 198km maksoi tuon =D. Sillä meidän ei olisi tarvinnut ottaa yhtään lisää sähköä kotiin päästäksemme, sillä akku olisi riittänyt Huittisista kotiin asti. Kävimme kuitenkin Kangasalan Prismassa kokeilemassa miten siellä lataus tapahtuu ja auto oli sen vartin kiinni laturissa, mitä kaupassa pyörähdimme. Koko matkan keskikulutukseksi muodostui 14,8kWh / 100km. (n.144km range).
Auto oli edellisen omistajan jäljiltä vielä rekisteröitynä Nissanin palveluihin. Onneksi löysin autosta edellisen omistajan yhteystiedot, joten pystyin lähettämään hänelle viestin ja pyytämään josko hän voisi poistaa auton hallinnan itseltään. Hän onnekseni vastasi hetimiten ja nyt olen jo rekisteröinyt auton itselleni ja saan mm. kännykällä hallittua auton latausta ja ilmastointia.
Valitettavasti LeafSpy ei toimi tuolla OBD mokkulalla. Pitää siis löytää oma vanha tai hommata toimiva uusi...

edit1:
Niin piti sanomani, että ajoimme suunnilleen nopeusrajoitusten mukaan. Joissain kohdin en kiihdyttänyt ylämäkeen takaisin sataseen vaan vasta mäen päällä. 120kmh oli siis suurin moottoritienopeus mitä pätkän matkaa mentiin. Auto kyllä kiihtyy aivan riittävän nopeasti ja helposti.
Suurella mielenkiinnolla odotan millaiseen kulutuslukemaan normaali työmatkani alkaa menemään. Vielä hetkeen en kuitenkaan sitä taida päästä kokeilemaan. Sillä työmaa on jonkin aikaa lähellä, Hervannassa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti