torstai 21. maaliskuuta 2019

Car Rover & Leaf Spy & lämpötolppa

 Pikaraportti muistiin.
Harmillisesti en voinut mitata jännitettämikä tolppan pistorasioissa vaikuttaa mutta käyttäytymisestä päätellen alle 230V näillä kuormilla. Sillä kotona ei ollut eroa 16A ja 20A asetuksilla. Tuossa lämpötolpan päässä kuitenkin näin oli. Elikkä, Jos asetus on:

 - 10A auto sai 1,5 - 1,7kW teholla energiaa joka siis olisi 230V jännitteellä 6,5A - 7,4A virtaa.
 - 13A auto sai 2,1 - 2,3kW teholla (9A - 10A @ 230V)
 - 16A auto sai 2,5 - 2,7kW teholla (11A - 12A @ 230V)
 - 20A auto sai 3,1 - 3,3kW teholla (13A - 14A @ 230V)

Laitteen oma virtamittari kertoi lataus virraksi suunnilleen:

 - 10A asetuksella 7 - 9A
 - 13A asetuksella 10 - 12A
 - 16A asetuksella 13 - 15A
 - 20A asetuksella 15 - 17A

Näin jälkikäteen ajateltuna tuo 20A asetus onkin aika mainio tehon kannalta. Tosin vättämättä sitä ei kannata tuntikausia käyttää jos johdotukset eivät ole 20A varten, kuten oletettavasti ei ole jos jännite on tippunut niin alas ettei 16A riitä 3kW lataustehoon. Toki voi olla, että annot eivät pidä paikkaansa kun jännite ei ole 240V, siis laitteen osalta. Tai siis rajoittaa latausvirtaa enemmän kuin asetus on. Eli ns. täydet 3,3kW saadaan vain 20A asetuksella jos jännite on alle 240V. No, kotona tiedän jännitteen ja voin mitata myös virran paljonko laitteeseen menee.

Auto on nyt ollut 45min latauksessa tuolla ja 13A asetuksella. Laitteen mittari näyttää lämpötilaksi 42-46°C. (en muuten ole katsonut onko ne °F. sillä ulkona on pakkasta asteen verran ja lähdössä näytti jotain 17°)  Kotelo ei tunnu yhtään lämpimältä käteen, päin vastoin. Energiaa autoon oli latautunut 1,8kWh. Eli teho suunnilleen 2,4kW. Auto nayttää edelleen 2,1 - 2,3kW latauskehoksi.

edit:
Nyt latausta on tehty 95min ja akkuun on mennyt 3,6kWh eli latausteho on 2,27kW. Lämpötila näytti 51°C. Mikään ei tuntunut lämmenneen paitsi laitteen pohja aavistuksen. Näin jopa vilauksen 13A virrasta laitteen omassa näytössä.

Edit2:
Kävin tuossa nopsaan lenkin ja laitoin tällä kertaa auton lataukseen 20A aseuksella. Näköjään latauslaite kompensoi jännitteen vaihtelut sillä virta näytössä ensin näkyi 15- 18A lukemia ja tunnin lataamisen jälkeen siellä vilahtaa jo 23A maksimissaan ja muutenkin pysytään siinä 20A tuntumassa. Auto lataa koko ajan 3,1 - 3,3kW teholla. Välillä teho tipahtaa 2,9kW puolelle. Lämpötila purkissa näyttää pysyvän siinä 51°C lämmössä asetuksesta riippumatta. Liitännät, johdot ja laitteet tuntuvat käteen viileiltä. Joten lataan loppuun asti tuolla, jos ei muutosta tapahdu.
 Liikkeelle lähtiessä muuten live amppeerit näytti boksissa n.5A luokkaa. Eli oltiin jo kohtalaisen täynnä tuolloin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti