torstai 4. huhtikuuta 2019

kk päivitystä

 Ei mitään ihmeellistä. Tai no, yllättäen talvirenkaillakin pääsee aika pieniin kulutuslukemiin nyt kun kelit on +5 - +10. Pienimmillään 15km siivua menty 9kWh/100km merkinnällä ja pääsääntöisesti siinä 11-12kWh tuntumassa. Heti jos mennään pakkasen puolelle, nousee kulutus 14-15kWh luokkaan.
 "Latauslaitteet" toimivat moitteetta sekä kotona, että matkalla. Huomion arvoinen seikka on se, että koska kotilatauslaite sekä matkalaturi kykenevät isompaan ampeeri määrään kuin 16A, joka siis on se millä latausadaptereita myydään tietylle teholle, saan jännitteellä kuin jännitteellä sen 3,4kW latustehon autoon. Eli kotona jännite saisi laskea teoriassa 153V asti, koska 24A x 153V = 3672W Matkalaturilla jännite saa tippua 183,5V asti sillä 20A x 183,5V = 3670W. Toki olen nähnyt tuon matkalaturin mittarissa yli 20A virtojakin. Accelevin kanssa tuo jännite on hiukan erilainen, sillä laite ottaa virtansa kahden vaiheen välistä. Eli nimellisesti tuo on 400V. Tuo 400V muunnetaan 250V tasoon. Minun Accelev on säädetty kiinteään 24A ulostuloon, joka siis maksimissaan tarkoittaa 250V x 24A = 6000W = 6kW. Toisin sanoen tuo 250V osuus siis voisi laskea siihen 153V tasoon. Muuntosuhde kun on 1.6, niin se tarkoittaisi pääjännitettä 244,8V. Eli vaihe jännitteenä  /244,8V olis n. 141,3V.
 Toisin sanoen tuo isompi ampeerimäärä antaa liikkumavaraa ja joustavuutta lataamiseen erilaisissa paikoissa.
 Matkalaturin johdot tai liittimet eivät ole missään vaiheessa olleet käteen tuntuvasti kuumenneet. Latausadaperin sisäinen lämpö näyttäisi nousevan suunnilleen 45 - 55°C tuntumaan aika nopeasti riippumatta asetuksesta. Siinä se sitten on pysynyt tähän asti. Mittaus tuolle on aika huono ja arvo poukoilee jatkuvasti, mutta toimii suuntaa antavasti. Päälle lämpö ei juurikaan ole tuntunut.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti