tiistai 23. huhtikuuta 2019

Kesärankaat

 Kevään ensimmäinen siivu töihin kesärenkailla. Kulutus 6kWh. Ilman lämpötila 5-8°C. Tuon kun saa tippumaan 5,5kWh lukemaan, niin on jo hyvä. Nyt kulutus siis sadalle 13,6kWh ja jos 5,5 niin 12,5kWh/100km ja jos 5kWh kuten viimevuonna usein, niin 11,4kWh/100km. Taisi viime vuoden ennätys olla 4,8kWh joten 10,9kWh/100km olisi ollut viime vuoden ennätys työmatkalle. Auto itsessään näyttää maanantain lukema mukaan ottaen 12,8kWh/100km. Tulihan sitä eilenkin jokunen km kurvailtua. Lähemmäs sata, tai no enemmän kuin 50 ja vähemmän kuin 100 ;). Auton mittarin lukema tuollloin jäi 12,3kWh/100km lukemaan, joka aamulla odotti töihin lähtiessä.

 GOM arvioi että pääsisin 172km eilisen kulutuksen perusteella. 44km jälkeen lukema oli pudonnut jo 111km lukemaan. Eli 61km. Jos kulutus olisi vastannut eilistä, olisi mittarissa siis pitänyt olla 128km. Mielestäni sinällään tuo 17km ero ei ole "paha" ottaen huomioon, että kulutus kuitenkin kasvoi oikeastikin. Erohan toki on n. 28% jos laskee 44 ja 61km eron, mutta jos laskee 111km ja 128km eron on eroa n. 13% verran. Kun laskee kulutuslukemien mukaan eroa on n.10%.

 SOH on pudonnut 96% tienoilta prosentin verran. Tai oikeastaan en tiedä paljonko on pudonnut kun lukema tuntuu juuri nyt seilaavan - 93% ja 95% + välillä. Ollen siis toisinaan alle 93% ja toisinaan päälle 95%. Talvenhan SOH pysyi siis tuolla 96% tasolla muuttumattomana. Tai oikeastaan muuttui se, korkeammaksi kun kävi pikalataamassa useamman kerran saman reissun aikana. Laskenut lukema ei kertaakaan talven aikana.

 Tarkastin tuon GOM lukeman perusteella teoreettisen kulutuksen. Eli eilen illalla on GOM lukeman perusteella kulutus ollut loppumatkasta 11,8kWh/100km. Joten molempien lukemien, siis niin kulutuksen kuin km määrien mukaan ero on sen n.13%. Eli teoriassa kun "tarkkuus" on lukemien mukainen, kulutuksen mukaan ero on 13,2353% ja km mukaan 13,28125%. Eroa siis teoreettisesti 0,04595% lukemissa =). Toisin sanoen, koska luvut ovat arvioita sekä muutenkin epämääräisiä, riittää tarkkuudeksi n.13% kummallekin.

 Edit:
Paluumatka meni sitten 5,2kWh kulutuksella. GOM näytti lähtiessä 148km ja koti pihassa 134km... Päivällä kävin moottoritiellä huruuttamassa, siksi tuo lähdön GOM lukema oli noin alhainen. 11,8kWh / 100km olisi siis ollut kulutus paluumatkalle. Lämpötila oli 19 asteen pinnassa.

Edit2
Tulipa mieleen, että jos diesel / bensa sisältää 10kWh / litra energiaa, niin 6 litraa satasella kuluttava auto kuluttaa sen 6kWh energiaa 10km matkalla. Eli aamulla olisi energiaa kulunut 26,4kWh, eli 2.64 litraa. Eli n. 4€. 6kWh sähkönä toistaiseksi maksaa n. 0,60€. Eli saman kuin 6kW kiuas kun lämmitystä on tunti takana.

Edit3.
4.9kWh tuolle 44km matkalle on nyt tälle vuodelle ennätys. Tuo siis satiin toissa päivänä kun 3 asteen lämmössä päästelin töihin. Eli tuo vastaa 11.1kWh/100km kulutusta.
Nissan EV kertoo että 22. Päivä on menty 12,3kWh lukemilla, 23. Päivä 12.5 lukemilla, 24. Päivä 12.3 lukemilla ja 25. Päivä 11.7 lukemilla.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti