maanantai 4. maaliskuuta 2019

Latauksesta

 Ajelin tänään vajaalla akulla sen verran pitkän pätkän, että kotiin tullessa oli energiaa enää jäljellä 1,7kWh.
Kilometrejä ei tullut kuin karvan alle 100km mutta kohtalaisen lyhyttä pätkää ja kun ei tarvinnut jarrutus-kiihdyttää, niin mentiin motaria. Tosin akkukaan ei ollut siis täynnä lähteissä.
 Kotipihaan tullessa siis oli tuo 1,7kWh jäljellä ja tuli mieleen jotta kulutan sen kilpparille asti. Tuo viesti tulikin 0,5kWh kohdalla, kun tuo 0,5kWh oli ollut jo ihmeen kauan taulussa huolimatta 3,6kW tehontarpeesta jonka sain aikaan huudattamalla lämmitystä täydellä pyynnöllä ja pitämällä pitkiä päällä. 0,8kWh lukemaan tosin ensin kulutin akkua kotitiellä tehden typeriä kiihdytyksiä ja laittamalla N:n päälle, ettei jarruttaessa regenerointia tapahtu.
 Leaf spyn mukaan kenno nro 49 meni silloin tällöin punaiseksi ja ilmoittautui bad tilaan. Mutta tila vaihteli. Seurattava asia siis.

 Latauksen aloitin heti kun sammutin auton. Alkuun auto otti vastaan n. 3,3kW teholla energiaa. Mutta laskemalla ensimmäisen tunnin jälkeen n. 2h ajan auto otti 4,4kW vastaan, tai sitten laskelma on väärin. Tosin ”tyhjästä” täyteen, joka autollani tarkoitti tänään 0,5kWh - 21,2kWh (20,7kWh) tapahtui 6h 20min aikana, eli latausteho on keskimäärin ollut 3,4kW. Loppua kohden latus hidastui siten, että viimeinen 40min latausteho oli keskimäärin 2,8kW ja viimeiset 1,2kWh meni 2,5kW voimin josta viimeinen 100Wh kesti 3min eli teho 2kW.
 Tuon 6h 20min päälle tuli vielä lähes 2h balansointi jakso.

 Olen jo tilannut sekä saanutkin kolmivaihe kWh mittarin jonka aion laittaa suoraan tuon Accelevin syöttön alkupäähän. Tarkoitukseni on ensinnäkin katsoa mittaako Accelev lähtevää vai tulevaa kWh lukemaa. Toisekseen tarkoitus on katsoa paljonko Accelev kuluttaa energiaa olleessaan vaikka päivän levossa.
 Tiedot mitä saan ja vertailut mitä pystyn tuon jälkeen tekemään:
 - Paljonko auton lataaminen ottaa energiaa kokonaisuudessaan.
 - Paljonko Accelev ilmoittaa syöttäneensä eteenpäin.
 - Paljonko auto väittää saaneensa energiaa akkuunsa.
Eli voin laskea kokonaishyötysuhteen, hyötysuhteen Accelevin ja syötön välillä sekä hyötysuhteen auto ja Accelevin välillä. Toki jälkimmäisen voin jo nyt katsoa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti