tiistai 17. heinäkuuta 2018

Ruuvi renkaassa

 Tapahtumia ei ole kovasti kerrottavana. Auto pelaa mainiosti. Kuluvan kuukauden keskikulutus on tällä hetkellä n.1100km jälkeen 11,9kWh/100km. Eli 100km pelkästään kotoa ladattuna ja pelkästään osto sähkönä olisi n.1,25€. Eli km maksaa n. 0,013€.

 Aamulehden artikkelin innostamana aloin laskemaan kokonaiskustannuksia autolle. Tokikaan todellista lopputulemaa en osaa ennustaa, mutta lasketaan nyt niin, että oletuksena korko pysyy samana. Näin auton kokonaishankinta hinnaksi muodostuu n. 19 300€ ja maksuaika jää 4 vuoteen ja 7kk. Lainaa toki otettiin enemmän mutta muista syistä. Tuossa on siis auto ja latauslaite kotiin korkoineen kaikkineen. Tuon lisäksi on ostettu pikalaturista 13,20€ edestä ja kesäkuussa sähköä kului 223,5kWh ja tähän mennessä heinäkuuta 129,8kWh. Kesäkuussa pikaladattiin 14,34kWh ja heinäkuussa tähän mennessä 12,8kWh. Eli jos nuo vähentää niin, kesäkuulle jää 209,2kWh ja heinäkuulle 117kWh. Tuon Heinäkuun lukeman olen melkein ladannut kotona, sillä latauslaitteen mittari näyttää 105,2kWh. Joten vain 11,8kWh on tullut ladattua kauppojen yms. pihoista. Eli tuo kustannus n.11€ jää maksettavaksi heinäkuulle. Kesäkuussa tuli käytettyä useana päivänä työpisteen vieressä ollutta ilmaista pistettä joten vähennän kustannuksista ainakin 50kWh. Joten kesäkuulle jää n. 160kWh maksettavaa. Eli suunnilleen 16,7€. Eli 2873,8km myöhemmin auton kustannuksiin on tullut lisää n. 41€. Toisin sanoen kilometri on tullut maksamaan 0,014€ ja näin ollen 100km tekee 1,42€.
 Hupsis, meinasin unohtaa kaksi asiaa kustannuksista pois. Ostin autoon jo valmiiksi uuden raitisilmasuodattimen 22,50€ ja todellakin, jouduin paikkauttamaan kuskinpuoleisen eturenkaan 20€. Huomasin tuon renkaan siten, että aamulla kun lähdin töihin, piippasi Salama oudosti ja keltainen varoituskolmio ilmestyi kojelautaan. Alemmas ilmestyi myös poikkileikatun renkaan kuva jossa huutomerkki ja info alueelle tuli kuva jossa vasen eturengas oli lihavoitu. Laitoin Leafspyn päälle ja totesin, että merkatussa renkaassa oli 1,8bar painetta siinä missä muissa oli 2,5bar. Ajoin huoltsikalle ja painoin renkaaseen 2,6bar paineen (lämmöt oli nostanut muutkin renkaat tuolle tasolle jo) ja seurailin koko työmatkan miten rengas pitää. Pääsin töihin eikä ainakaan mitään nopeaa vuotoa ollut. Kun lähdin töistä, oli renkaassa enää 2,4bar, kun muissa näytti 2,7bar (kuuma päivä). Ajelin fixukselle suoraan ja sieltähän löytyi sitten katkenneen ruuvin jämät. Nyt renkaassa on pysynyt ilma kuin uudessa. Mutta nuo hankinnat nostavat km hintaa reippaasti, sillä niistähän tulee yhdessä jo enemmän kuin muita käyttökuluja on ollut. Eli 42,50€ + 41€ = 83,50€ / 2873,8km = 0,029€ = 2,9€/100km. Aikas kallista. Mutta en ole huolissani, sillä nuo hankinnat kuitenkin suttaantuvat joka kuukausi pienemmäksi osaksi kokonaiskuluja.
 Toisaalta tuosta näkee sen, että pikalataus ei ole millään muotoa erittäin edullista.

 Jonkinmoisella estimaatilla, joka ei oikein perustu mihinkään, saan lasketuksi että 5 vuoden kuoletuksella ja auton käyttökustannuksia laskemalla päätyy 4 400€ vuosikustannuksiin ennen veroja ja vakuutuksia. Tosin ainakin ensimmäinen vuosi mennään Fordista ja Toyotasta jääneillä, jo maksetuilla veroilla. Viidenvuoden vuosikustannuksiin verot ja vakuutukset tekee jokusen satasen. Eli loppu summa on 4903,70€ / vuosi ja 408,64 / kk.

 Jos auton joskus myy, niin mahdollinen myyntihinta sitten myös laskee kokonaiskustannuksia tälle autolle.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti