tiistai 24. heinäkuuta 2018

Risteilymatkan raportti

 Lähdimme liikkeelle ilta neljän jälkeen 100% asti ladattu akku käytössä. Matka Huittisten ABC:lle meni ongelmitta ja otin hiukan alle 80% varauksen autoon 5,20€ hinnalla, eli 26min latauksen. Edelleenkään Tagini ei toimi. Aloittaa latauksen ja välittömästi kun käsittelyt on ohi, ilmoittaa laite, että käyttäjä keskeytti latauksen. Puhelimen sovelluksella nämä on toiminut kuitenkin aina. Kulutus tuolla välipätkällä oli 14,6kWh/100km ja matkaa Leafin mukaan kertyi 106,2km sekä aikaa paloi matkaan 1,4h, joten keski nopeus on pätkällä ollut n.76kmh. Alku matkastahan on jonkin verran 60kmh mutta suuri osa on 80 ja 100kmh loppupäästä.
 Lähdimme Huittisista kohti Turkua. Auran pikalaturin kohdalla mietin ääneen, että pitäisköhän ottaa tuosta hiukan varmistuksia, mutta ilmeet kertoivat, että ei pidä... Kuitenkin 120kmh nosti kokonaiskulutuksen tuolle 207km pätkälle jo 15,2kWh/100km, eikä akkua oltu ladattu Huittisissa täyteen... No, pääsimme Turun Harppuunaparkkiin, Q-park, johon Turkulainen lehden mukaan olisi alkuvuonna asennettu latauspisteet... Voin kertoa, että ei ole. Ja koko kompleksi vaikuttaa keskeneräiseltä muutenkin. Akussa oli varausta 1,5kWh Leafspyn mukaan ja auton mittarit olivat näyttäneet --- jo pitkän aikaa. Kello oli puoli kahdeksan ja muut olivat alkujaan olleet sitä mieltä, että puoli kahdeksan aikaan meidän pitää jo olla satamassa. Jätin karvain mielin auton ilman lisäenergian saantia parkkiin. Tietäen, että paluumatkasta tulee pitkä ja mielenkiintoinen.

 Risteily meni vallan mallikkaasti. Äkkiseltään en mukavampaa reissua muista, vaikka jotain ei sopivaa söin aamiaisella, sillä päivemmällä vatsa oli jonkin aikaa huonossa kunnossa. Ei johtunut esim. alkoholista sillä kolme pulloa olutta reissun aikana ei saa moista reaktiota aikaan.

 Paluumatkaa aloitellessa, mielenkiinnolla odotin paljonko akun varaus on laskenut n. vuorokauden aikana. Hirvitti ajatella Tesla kokemuksia lukeneena, että akku olisi aivan tyhjä. Mahdotontahan se ei olisi ollut sinällään. 62,5Wh kulutus olisi riittänyt 24h aikana tyhjäämään koko akun. Kuitenkin palatessa autossa oli tuo samainen 1,5kWh Leafspyn mukaan. Suuntasin Turun linja-autoasemalle, koska siellä on Turun toinen pikalaturi niistä kahdesta jotka siellä tiedän Plugshare palvelun mukaan olevan. Tuota laturia ei puhelimen sovelluksella saanut reagoimaan mitenkään. Tagia kun minulla ei ole. Soitolla purkin kyljessä olevaan numeroon, saatiin muutamaan kertaan kokeiltua latauksen aloitusta, mutta aina kone ilmoitti eristys ongelmasta (jonka huomasin olleen jo 3.6 alkaen raportoituna plugsharessa...). Emme kokeilleet enää sen jälkeen kun laitteesta kuului kondensaattorin räjähdystä muistuttava paukahdus. Autossa oli 1,2kWh varausta...
 Jouduimme siirtymään sille Turun toiselle pikalaturille, joka ei nyt onneksi ollut mitenkään erityisen kaukana. Eli Hesburgerille, varauksen ollessa 0,8kWh perillä. Tuolla lataus onnistui heittämällä ja ilmaiseksi. Otin tuosta n.30min latauksen Eli autossa oli 17kWh energiaa poistuessa. Pyhkäistiin tuosta Huittisiin josta 5,80€ lataus ja akkuun 17,3kWh varaus. Kotiin tultaessa tein pikkaisen huonon valinnan ja käännyin ohitustielle joten oli "pakko" nousta Kaukajärveltä ylös kun oli enää 3,6kWh jäljellä. Kotona mittari näytti 2,2kWh ja 14,8/100km kulutuksen koko reissulle sekä 411,2km reissatuksi matkaksi. (paluumatka 204,1km -> 14,8kWh/100km -> 30,1kWh kulutus -> 2,8h matka-aika -> 73kmh keskinopeus)
Vihdoinkin saadaan lisäenergiaa! =)

 Menomatkalla latausaika lisäsi matkantekoon n. 30min, mutta paluumatkalla suttaantui 40 min linja-autoasemalla, 35min Hesburgerilla ja 30min Huittisissa. Eli lähes 2h ylimääräistä. Seuraavaa reissua ajatellen voisi auton ladata täyteen Hesellä (jos tuo toimii silloin), jos ei silloin jo ole n.2 - nkW lataus mahdollisuutta parkissa, joka olisi ihanteellisin tilanne.



edit:1
 Viimeisellä lataus kerralla eräs mies kyseli, että kauanko tuota pitää ladata. Ja keskustelimme ylipäätään käyttövoimista ja sen sellaisista. Kaveri oli lukemassa konemestariksi itseään ja sanoi mm. laivoista, että oli aivan haltioissaan kaasulaivoista ennen ennenkuin niihin tutustui opinnoissaan. Taisi tuo myös hiukan muuttaa käsitystään sähköautoilustakin. Tosin sanoi olevansa varuillaan kun kaasumottoritkin tuottivat pettymyksen.

edit2:
 Matkan polttoaine kulut matkalla oli siis 11€/411,2km eli 0,027€ -> 2,7senttiä / km, tai 2,68€ / 100km. Toki tulimme pysähdyksen aikana syöneeksi 24€ edestä, joten kokonaiskulut matkalla oli 35€. Jos olisimme reissanneet tuon matkan Rav4:llamme niin 9l/100km kulutuksella olisi mennyt n. 60€ polttoaineisiin. 7l/100km olisi tarkoittanut n. 46€ polttoaine kustannuksia. Olettaen bensan hinnan 1,6€ tasolle. En tullut katsoneeksi bensan hintaa matkan aikana. Olisimme kuitenkin suurella todennäköisyydellä ottaneet sen 24€ kustannuksen myös Rav matkalla, mutta syöneet sämpylämme ja juoneet juomamme autossa.
 Toki tuohon mukaan pitää laskea kotona ladatut kWh:t, mutta en nyt osaa sanoa kuinka vajaana auto kotiin tuli 20. päivä. Mutta jos olisi tullut aivan tyhjänä tekisi se tuohon n. 2€ lisää sähköautolle. (n.3,16€ / 100 km). Toki jos tuon kaiken energian olisi saanut ns "kotihinnalla" niin kustannus olisi ollut suunnilleen 6€ luokkaa koko matkalle. Eli tuo ilmainen piste vaikutti kohtuu paljon. Vaikka toki 6€ tarkoittaisi n. puole nyt toteutuneesta, mutta se yksi ilmainen lataus olisi fortumin pisteellä tehnyt 6€ lisää kustannuksiin.
Ei kun niin, kun kerran 100% lähdettiin ja 2,2kWh oli jäljellä, uudelleen 100% täyttöön eli 19,8kWh asti menee 17,6kWh lisää, eli 1,76€ suunnilleen siis lisää. Eli n. 3,10€ / 100km. Eli Turun satamaan ja takaisin 12,76€ polttoaine kustannuksella. Tuolla saa vajaa 8 litraa 1,6€ maksavaa bensaa ja vajaa 10 litraa 1,3€ maksavaa dieseliä. Eli uudella bensa vehkeellä pääsisi pari sataa kilometriä jos kulutus pysyy noilla keskinopeuksilla alle 4l / 100km tuntumassa ja uudella dieselillä n.300km jos kulutus olis ollu 3l / 100km tuntumassa. Ei siis välttämättä kamalan paljoa enemmän menisi noilla kulutuksilla vaikka RAVilla ei 100km enempää pääsisikään.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti