tiistai 11. joulukuuta 2018

Opintomatka Ilmajoelle

 Aamulla lähteissä oli pikku pakkanen ja kirkas keli. Akku 100% täynnä ja matka alkoi. Suunnittelin ottavani Tesoman K Westeristä hiukan täydennystä jotta pääsisin varmasti Parkanon Heselle. Luonnollisesti en ollut tullut katsoneeksi, että kauppa aukeaa vasta 7:30 ja latauspaikka onkin parkkihallissa... Olin liikkeellä liian aikaisin. Päätin lähteä yrittämään Parkanoa kohti kunnes tajusin Kolmenkulman ABC:n olevan kohtuu lähellä ja että seikkailuni oli vienyt mahdollisuutta päästä perille kauemmaksi. Kolmenkulmalle siis. Siellä otin 2,80€ edestä energiaa mukaan, eli 14 min tankkauksen kun kävin WC:ssä ja ostin matkaevästä. Tuosta matka jatkui Parkanoon. Itseäni harmittaa, että latauspaikkoja ei oikein merkitä mitenkään ertyisesti. Tai no, merkitään usein vihreällä ruudulla tms. mutta maalaukset asfaltissa näkyy huonosti mm. pimeässä ja kun on lunta päällä. Toki kohtuu helposti löysin paikan. Täällä odottelin latautumista autossa ja hoitelin asioita kun kerran Hese ei ollut auki tuohon aikaan. Koska minulla ei ole Virran asiakkuutta (tästä myöhemmin), maksoi tuo ilmainen lataus 0,50€ kun sen kännykällä käynnistin ja luotokortilla maksoin. Tuosta otin 40min mittaisen pätkän jotta varmasti pääsisin Jalasjärven ABC:lle. Matka jatkui siis kohti Jalasjärveä. Jalasjärven ABC:n laturi oli sitten Fortumin C&D mallia ja tuo lätkä minulla taas on, joten latauksen aloitus kävi sukkelaan. Tuosta latausta otin 2,40€ verran eli 12min. Yrtin varmistaa jotta pääsisin takaisin laturille paluumatkalla. Koska perillä en saisi latausta.
 Päivä meni mukavasti opiskellessa induktiosilmukoiden laskentaa ja säteilykuvioiden sielun elämää tarkastellessa oikeille syöttölaitteille. Tarkoitus siis saada kuulolaitteeseen ääni induktiosilmukan avullla. Toki kävimme muitakin vaihtoehtoja kute IR ja RF versioita läpi. Sekä sovelluksia eri tilanteisiin.
 Paluumatka alkoi mukavasti, mutta jokusen km jälkeen pitikin kääntyä takaisin ja käydä kysymässä tarvikkeita erääseen projektiin. Tämä luonnollisesti aiheutti sen, etten uskaltanut ajaa kuin n.4km päähän Jalasjärven ABC:ltä kun jäljellä oli tuolloin enää 0,5kWh. Olisi ollut turhauttavaa jäädä välille. Käännyin siis Jalastuuleen tarkoituksenani ottaa hiukan lisäenergiaa tuolla olevasta shukosta. Tämä toki onnistuikin vaikka varsinaisen paikan oli varannut diesel mersu. Kun olin kahvikupposeni juonut, soi puhelin. Olin unohtanut koulutuspaikalta lähteissäni läppärini sinne... ei kiva. Koulutuksen järjestäjä suostui tuomaan koneen Jalastuuleen. Samalla huomasin, ettei Leafin laturi ollut saanut pykälääkään nousemaan kWh lukemaa tuossa ajassa. Joten jäin "mielelläni" odottamaan koneen tuojaa. Taitaa olla siis paras hankkia matka "laturiksi" sellainen säädettävä 16A asti. Nissanin oma 10A laturi kun ei anna kuin 1,7kW maksimissaan kun kuitenkin sillä 16A virralla ainakin kotona saan tuplat, eli 3,4kW. Toisin sanoen, vaikka Leafin shuko "laturin" kyljessä lukee 10A, lienee se 8A silti. No, odotusaika venyi "tuskallisen" pitkäksi. mietin jo yhdessä vaiheessa soitanko tuojalle, josko hän voisi ajaa sen 4km pidemmälle, sillä loppujen lopuksi autossa oli jo 1,9kWh energiaa ennenkuin pääsin jatkamaan matkaa pikalataukseen. Kun saavuin Jalasjärven ABC:lle oli akussa jäljellä 1,5kWh. Eli matka kulutti 0,4kWh. Toisin sanoen, en olisi päässyt perille jos auto jättää itselleen sen 0,3kWh. Ja jos näin on, olisin 2km jälkeen siis saanut kilpikonnan ilmestymään mittaristoon, joka kuulemma tarkoittaa, aja tien sivuun välittömästi. Itse en ole vielä koittanut mihin kohtaan auto stoppaa, eli onko se tuon 0,3kWh. Luultavasti on. Joka tapauksessa laitoin taas ongelmitta latauksen päälle, tai no, olihan siinä ongelma, nimittäin käyttäjä ongelma. Ensin taisin näyttää K-latauksen tagia koneelle, kun se sanoi ettei kortti ole voimassa ;). Tuolta iminkin sitten reippaammin energiaa akkuun koska oli jälleen vessa tauon paikka ja haukkasin samalla jotain pientä. Rahaa paloi peräti 5,40€, eli jopa 27min paussin kerkesin pitämään. Kun palasin autolle, totesin pääseväni helposti Parkanoon. Sinne siis. Tällä kertaa latauspaikka löytyi "heittämällä", olinhan aamulla täällä jo käynyt =D. Lataus maksoi saman 0,50€ kuin aamullakin. Tällä kertaa vietin laturilla 42min. Oikeastaan vahingossa. Tuona aikana kerkisin tekemään vähän yhteen vetoa päivästä sekä höpisemään uteliaiden kanssa, että puhumaan vastaamattomia puheluita. (Muistuikin mieleen etten soittanut yhtä sovittua puhelua paluumatkalla... enää ei kehtaa / voi soittaa.) Tosin auto latautui 90% asti tuossa ajassa, taisi olla pohjilla 15%.  Matka jatkui kohti kotia. Sovimme aiemmin työnantajani kanssa, että tipauttaisin  tarvikkeita matkan varrella hänelle. Soitettuani kuulin, ettei enää tänään tarvitsekaan, riittää kun aamulla kamat on matkassa. Päätin käydä kokeilemassa K- Westerisen pikalaturin nyt illalla kun aamulla se ei ollut mahdollista. Joten ajoin parkkihalliin ja löysin lähes tyhjästä hallista helposti kaksi pikalaturia ja kaksi hitaampaa. Toimita sama kuin muillakin latureilla ja toimi moitteetta. Pyörähdin jälleen vessan kautta ja piipahdin katsomassa kauppaakin. Sirrasin auton kotiin ja laitoin lataukseen.

 Matkaa kertyi 451km (joten ehkäpä se 600km menee tällä viikolla rikki. Alkuviikon saldo kun on jo 563,5km ;) ). Matka aikaa en tullut miettineeksi, mutta runsas. Varmasti pidemmän rangen autolla pääsee nopeammin. Rahaa kului latureilla 11,60€ ja kotilataus n.2,1€eli 13,7€ / 451km. Eli n.3€ / 100km. Avensiksella keskikulutuksen mukaan 7,4L/100mk x 451km = 33,37L ja bensan "keskihinnalla" 1,40€ / litra tulisi matkan hinnaksi 46,72€, eli 100km kustannus 10,36€. Ei ihan mutta lähes 3,5 kertainen kustannus.
 Mukana siis ihan normaalit pikalatauspaikat. Toki kustannusta olisi saanut "halvemmaksi" jos minulla olisi ollut Virran asiakkuus. Mutta toistaiseksi käytän hyvin vähän Virran latureita. Virran asiakkuus kun on prepaid tyyppinen. Eli rekisteröitymismaksu on 30€ joka siirtyy käytettäväksi valuutaksi latauksiin. Jos lataat Virran pisteistä joka kk mitään "ongelmaa" ei tule. Auto on ollut minulla nyt 6kk ja jos mietin, niin olen ladannut Virran pisteistä kahtena, maks. kolmena kuukautena ja nekin ilmaisista pisteistä. Eli, jos en käytä Virran latureita, menee minulta 1€ per kk tilin hoitoon tms. Eli nyt minulta olisi mennyt ehkä 6€ tilinhoitoihin tai min. 3€. Olen ladannut 4 kertaa Virran ilmaislatureista. Ja koska minulla ei ole asiakkuutta Virralle, olen maksanut sen 0,50€ per kerta (ja ainakin kahtena kertana 0,10€ jotain muuta maksua). Joten saldo on 2,20€ maks. mitä minulle Virran latureiden käyttö on tähän mennessä minulle maksanut. Tässä siis syy miksi minulla ei ole Virran Tagia.

 Maanantain keskikulutus oli 16,1kWh/100km. Tänään mittaristossa luki "pahimmillaan" 16,4 koska matkalla myös 100kmh pätkiä jokunen lyhyt. Mutta kotipihaan tultaessa 16,0kWh/100km. Vaikka paluumatkalla pyrytti ja oli muutenkin vaihteleva ja inhottava keli. Eli auto ei rullannut lähellekään niin mukavasti kuin parhaimmillaan.

Aamun lukemat.
Akku paljon viileämpi kuin illalla =).

Takaisin kotona.
Tämän päiväinen reissu elvytti akkua yli 1% verran. Nyt akun Ah kapasiteetti näytti 61,74Ah. Pitäisi muistaa huomenna katsoa paljonko mm. SOH arvo mahdollisesti muuttuu. Hauskasti tuolla Ah määrällä akun kapasiteetti pitäisi olla 4,1V jännitteellä 24kWh ja 3,75V (360V= 3,75V x 96) jännitteellä 22kWh.
SOH näyttää juuri nyt 94,40%

EDIT1:
SOH arvo aamulla 95,69% ja tosiaan eilen lähteissä 93,22% eli lähes 2,5% nousua yhden päivän aikana. Hiukan harmittaa etten tiedä mitä tuo oli kun auton sain. Mutta nyt saavutettu 21kWh varaus on suurin mitä olen nähnyt. Toisaalta 19,7kWh ja n.88% taitaa olla pienimmät lukemat mitä olen nähnyt, kun hetken aikaa ajastelin akun latausta aamuun.

























PS.
Mietityttää välillä, että mitä olen tehnyt väärin. Aurinko järjestelmäni on pienin suomalainen seurattavissa oleva eräässä palvelussa. Mukana sauraamani suomalaiset yksiköt, jotka ovat tänään ylipäätään tuottaneet mitään. Omani siis ylinnä. Ja tässä siis tänään tuotettu energia.















Ei kommentteja:

Lähetä kommentti