sunnuntai 27. tammikuuta 2019

Talvea

 No niin, nyt on saatu jo talvi kokemuksia. Täytyy sanoa, että pakkanen vaikuttaa. Juuri kovempana pakkaspäivänä työmatkaksi tulikin hiukan erilainen. Ajoin ensin kotoa Lahdesjärven ABC:lle. Eli arviolta 10km 80kmh nopeutta ja 20km 100kmh nopeutta. En tullut katsoneeksi kulutusta Leaf Spyllä mutta akku oli kulunut n. kolmanneksen tuohon mennessä, eli n.7kWh. Kulutus siis laskennallisesti olisi 23,33kWh/100km. Veikkaan, että jonkin verran olisi voinut mennä enemmänkin.
 Jouduin odottelemaan reilun tunnin työparia joten menin siis sinne ABC:lle. Laitoin auton pikalaturiin kiinni ja lämmityksen päälle. Auto sai olla tuolla tavalla n.40min ja energiaa autoon meni vain 5,53kWh. Tuostakin siis osa lämmitykseen. Ajoin työmaalle muutaman sadan merin päähän ja jäin odottelemaan. Lämmitys oli päällä ja aloin seuraamaan kulutusta LeafSpylla. Akussa oli n. 16kWh energiaa tuossa vaiheessa, joten voisi päätellä että joko hitaasti akku latautui ja lämmitys haukkasi isoimman osan, tai kulutus oli suurempaa. Ehkä lämmitys otti 2-2,5kWh auto sai 3-3,5kWh ja kulutus olikin 8-8,5kWh. Eli 26-28kWh/100km. Joka tapauksessa, akusta katosi odotellessa energiaa siten, että parkkiin mennessä oli jäljellä n.14kWh. Pakkasta siis -20 - -24 astetta tuona aikana.
 Parkissa ollessa seurailin lämmityslaiteen kulutusta siis. Alkuun auto otti pelkällä vastuksella n.1200W, auto oli siis lämmin. Parkissa ollessa, tuulettomassa paikassa, lämmitysteho laski peräti 750W tasolle ja pieniä nyppyjä jopa 500W. Tuolloin ILP halusi myös tulla leikkiin mukaan. Vastus hiipui käytöstä ja ILP yksinään imi 800W... Pakkanen tuossa kohtaa -21 astetta. Kulutusta autossa oli kuitenkin siis enemmän kuin vain lämmityslaite. Siksi kilowattitunnit vähenivät nopeammin kuin vain tuon tiedon mukaan. Auton lämpö säädetty 20 astetta C tasolle ja puhallus pari alle täyden.
 Putkien eristäminen siis voisi olla ok sekä maskin tukkiminen.
Tuosta sitten 25km Ylöjärvelle 100kmh moottoritietä. Ei ongelmia. 3h 2kW laturissa lisänä takasi kotiin pääsyn. 

Leafin oma palvelu kertoo tuosta päivästä seuraavaa:
34km / 0,22kWh/km 7,39kWh
1km / 0,24kWh/km 0,28kWh
0km / 2,18kWh/km 0,99kWh   /toim huom. "tyhjäkäynti"
27km / 0,20kWh/km 5,37kWh
1km / 0,34kWh/km 0,28kWh
1km / 0,18kWh/km 0,23kWh
28km / 0,18kWh/km 4,96kWh
16km / 0,20kWh/km 3,33kWh

Totals 109km / 0,21kWh/km 22,83kWh

Tuo kertoisi kuitenkin optimistisempaa lukemaa. Toki arviot on arvioita ja voihan nuokin olla optimistisia.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti