torstai 6. syyskuuta 2018

Tuuminta sähköautoilusta jatkuu

 Edellisen postauksen jälkeen mieleen juolahti, että jos n. 7kk eli 213 päivää pääsisi suunnilleen 12kWh/100km kulutuksella ja loput 5kk eli 152 päivää pääsisi suunnilleen 20kWh/100km kulutuksella. Ja joka päivä kuluttaisi sen 16,2kWh, niin pitäisi ajaa 41067km / vuosi. Niiden 7kk aikana 28755km ja niiden 5kk aikana 12312km.

 No, luonnollisestikaan kenenkään ajot eivät perustu kulutukseen vaan kulutus perustuu ajoihin. Näin ollen jos olettaa edelleen, että työmatka on sen 81km yhteensä ja pahimmillaan auto vie sen 20kWh/100km tuolla matkalla, niin se 16,2kWh kyllä kuluu tuolloin. Jo 2kWh/100km pudotus tiputtaa energian tarpeen 14,6kWh tasolle. Kesäaikaan taas pääsee mahdollisesti helpostikin 10kWh energian kulutuksen tienoille (n.12,5kWh/100km).

 Sellaisia päiviä että on se pahin keli ei välttämättä ole kovinkaan montaa talvessa. Ja jos työpaikka ei nyt aivan sähkötön ole, luulisi jostain hiukan hätävaraa saavan työpäivän aikana, edes sitten paluu tai menomatkalla huoltamolta tai jostain muusta paikasta matkan varrelta. 2kW laturilla saa 1kW:n puolessa tunnissa ja 3kW laturilla 1,5kW. Toki jos pikalaturi sattuu matkan varrelle, saa 3kW jo viidessä minuutissa. Sanoisin kuitenkin, että joutuu polttomoottoriautonkin kanssa pahimpien kelien aikana varautumaan pidempään matka-aikaan.

 Itselläni ei ole vielä talvikokemusta sähköauton kanssa, mutta ne joiden kanssa olen jutellut aiheesta, on useammankin vuoden kokemukset. Sanotaan, että akkukapasiteetti pienenee kun on kovat pakkaset. En nyt ala selvittelemään akkukemian toimintaa, mutta sen verran sanon, että jos kapasiteetti pienenisi, miten se sitten palautuu kun akku taas lämpiää? Eli kenties akussa on sama kapasiteetti koko ajan, mutta kylmällä sen hyödyntäminen on hankalampaa? Oli miten oli, niin vaikka akku olisi kylmä liikkeelle lähdettäessä, lämpiää se ilmeisesti kohtuullisen nopeastikin ajossa. Toisin sanoen kapasiteetti jonka akku sisältää, tulee käytettäväksi tai paremmin hyödynnettäväksi. Miksi sitten auto kuluttaa enemmän juurikin talvella ja kylmällä? Lienette huomannut, että jos kesällä ajaa syvään vesilätäkköön, vauhti hidastuu jyrkästikin. Toisin sanoen vesi vastustaa etenemistä tehokkaasti. No, lumi tekee saman, tavallaan ajetaan jatkuvaa pientä ylämäkeä koska renkaan edessä on tavaraa jonka yli pitää mennä (vrt. kapeat vs leveät renkaat). Sanoisinkin, että loska ja lumikeli on pahempi kuin kova pakkanen. Vaikka toki kylmä ilma on tiiviimpää kuin lämmin, eli myös ilmanvastus kasvaa, mutta pienillä nopeuksilla vierintävastuksen merkitys on suurempi. Ja onhan perinteiset liikkuvat osat myös jonkin verran jäykempiä kylmällä, varsinkin ne voimansiirron osat jotka rasvaa tarvitsevat. Eikä lämmityksen tarvetta voi unohtaa ja se tekee tietenkin kovemmalla pakkasella reilun kulutuspiikin. Tilannetta voi helpottaa esilämmityksillä latauksessa olemisen yhteydessä reilustikin verrattuna siihen, että kylmällä autolla lähtee liikenteeseen ja ottaa kaiken lämmitysenergian ajoakusta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti