perjantai 17. syyskuuta 2021

Huoletonta ajelua.

 Tässä on taas useampi kuukausi vierähtänyt edellisestä postauksesta. Mitään dramaattista ei edelleenkään ole tapahtunut. Auton mittarissa on 123777km. Juuri nyt SOH näyttää 90,19%. QC lukema on 176 ja hitaita latauksia on 3812 kpl. Akun SOH on hiukan alempi kuin oletus (94%) siitä, että prosentti ja vuosi menisi. Sanoisin, että vähäisemmät ajot vaikuttaa ja tuo on vain tämän hetkinen arvaus asiasta. Olen ajellut autolla tässä välissä useita kertoja Helsinkiin ja aika vähän on ollut latureilla autoja. Vain kerran paluu matkalla oli Hyvinkään ABC varattu, mutta Riihimäen Cittarilla ei ollut ketään. Toisella kertaa Tiiriössä oli joku, mutta Aapiskukolla ei ketään. Matkaan meni suunnilleen sama aika kuin työporukalla muutenkin. Joka tapauksessa pysähdytään kahveelle mennessä ja palatessa syödään. Latauksiin meni n. 40min aikaa ja työporukalla ei tahdo 30min riittää pysähdyksiin.

 Myös Etelä-Pohjanmaan reissuja on tullut tehtyä useita. Noiden kanssa olen koittanut opettaa ABRP ohjelmalle ajotapaani. Sillä ohjelma kertoi, että työmatkalleni hukkuisi reilusti energiaa. Eli 100% akun lähdöllä ABRP näytti, että perillä olisi 38 - 42% jäljellä. Kun todellisuudessa prosentit olivat 67 - 68%. Vieläkään n. kk opettelun jälkeen tuota matkaa se ei osaa arvioida. Lukema jää 50% tuntumaan. Tästä on haittaa sillä tavalla, että kun suunnittelen reittejä, ABRP kuvittelee, etten pääse seuraavalle latauspisteelle, vaan olettaa, että akku onkin kulunut todellisuutta enemmän. Näin saavun hiukan alle puolikkaalla akulla lataamaan ja lataus on hitaanpaa. Vaikka reaaliaikainen tieto välittyy ohjelmalle, se ei todellisuudessa muuta suunnitelmaa pidemmälle matkalle. Onneksi Kauhavan reissujen arviot osuivat kuitenkin ihan hyvin kohdilleen, sitten kun olin laittanut ohjelmaan, että mahdollisimman vähän pysähdyksiä, lataus saa kestää 20min ja yli ja 10% varaus saa olla päästessä päämäärään tai laturille.

 Pikalataus on kallista. Kauhavan matkoista Fortum sai 31,24€, K-lataus 5,19€ ja Virta 5,33€, eli yhteensä 41,76€. Energiaa on ladattu Fortumilta 52,05kWh, K-lataus 18,7kWh ja Virta 44,4kWh. Eli yhteensä 115,15kWh. Kilometrejä tuohon paloi 250km suunta, eli 1000km. Toisin sanoen pikalataukset maksoivat 4,18€ / 100km. Kulutus keskimäärin on ollut 115,15kWh + n.24kWh + n.24kWh, eli 16,3kWh/100 ladattua energiaa.
 Jos vertaan tuota vaikkapa 6 litraa 100km kuluttavaan bensa autoon, menee 1000km matkalla 60 litraa bensaa, joka maksaa n.1,7€ / litra, lasku on 102€. Joten pikalataus on vain reilun puolet halvempi. Tuollainen 163kWh kotilatauksena maksaa suunnilleen 24€. Riippuu omasta sähkön hinnasta, mutta 24,45€ tulee jos laskee 163kWh x 0,15€/kWh.

 Pikku hiljaa myös miettinyt autojen tulevaisuutta, siis ainakin omalla kohdalla. Käytännössä uudempi sähköauto ei tarjoa oikein mitään uutta sellaista mitä haluaisin autolta. Joten Leaf toistaiseksi saa olla meillä pidempäänkin. Outlander vaihtunee ensin. Joka tapauksessa senkään vaihtaminen ei ole vielä hetkeen ajankohtainen. Kenties ID4 ja Enyaq saattaisivat olla jo hyvin lähellä sitä autoa mihin Outlander voisi vaihtua. Niissä on neliveto mahdollisuus, Niillä saa vetää vaunua, tosin vain 1200kg nelivedolla ja 1000kg takaveto mallilla. Hiukan on nirkoisesti vielä. Muitakin taisi olla, esim. Hyundai 5. Mutten nyt muista oliko ja oliko vetomassa jo vaaditut 1500kg. Teslaa en halua, hiukan myöhemmin lisää.

 Hauskaa on myös ollut lukea miten tietty porukka on nyt ottanut tavoitteekseen vaihtaa vasta sitten auto kun vetyautot ovat tulleet. Hauskaa tässä on mm. se, että Akkusähköautoja moititaan keskenaräisiksi tuotteiksi. Vetyautoja ei vielä montaa ole. Toisaalta vaikka sähköauto oli ns. ensimmäinen auto, pysähtyi sen kehittäminen reiluksi sadaksi vuodeksi. 90 luvun aikana sitä yritettiin Amerikassa ja silloin, suunnilleen 2003 alkoi puheet vetyautosta isommin ja sähköautojen valmistaminen käytännössä estettiin. Joten vähintäänkin tuosta asti on vetyautoa kehitetty kohti tätä päivää. Edelleen vetyauton hinta on 70k€ luokkaa, joka ei mielestäni ole ainakaan edullisempi kuin akku verrokkinsa. Polttokenno ja vetysäiliöt vievät enemmän tilaa kuin akut ja sähkömoottorin elektroniikka, jotka pitää olla myös vetyautossa, joka on sähköauto yhtä lailla. Tämän hetkiset polttokennot vaativat huollon / uudistamisen n. 6000km välein. Vaikka tuota on kehitetty isolla rahalla jo parisenkymmentä vuotta ainakin. Tankkaus 5min voi olla todellisuutta (parille) ensimmäiselle jonossa. Tämän jälkeen menee parikymmentä minuuttia kun järjestelmä paineistetaan uudelleen. Nykyinen vety tankkausasema kykenee käsittelemään 3-4 autoa tunnissa. Minusta vetyauton ainoa hyvä puoli on se, että siihen saatavalla energialla pääsee n.600km per kerta. Huonosta enegian hyötysuhteesta kertoo se, että ulkolämpötila ei vaikuta tuohon matkaan. Toisin sanoen energiaa hukkuu lämpönä runsaasti. Huonoa on se, että tankkausasemia ei ole, enkä pysty omavaraisesti ja edullisesti hankkimaan käyttämääni liikenne energiaa. Näin ollen myös huonoa se, että joutuisin takaisin tilanteeseen jossa olen riippuvainen arjessa siitä onko auto tankattu ja joutuisin erikseen sen tekemään. Alkuun viitaten, uskonkin että vetyautojen odottaminen näissä tietyissä piireissä on vain sitä, että ei haluta vielä ajatellakaan asiaa. Eli kun odottaa, ei tarvitse tehdä mitään.
 Uutisointi myös "hymyilyttää". Ensin uutisoidaan, että vetyauto ympäritöystävällisempi kuin akkusähköauto. Hauskaa tässä on se, että vetyautossa on sama tekniikka kuin sähköautossa plus polttokenno ja siihenliittyvä tauhka. Akku tosin pienempi. Seuraavana päivänä kuitenkin uutisoidaan, että vetyn valmistaminen maakaasusta, joka on ainoa teollinen tapa tällä hetkellä saastuttaa enemmän kuin pelkkä maakaasu...
 Oma vahva epäilyni on, että vetyä tullaan tuottamaan mm. aurinko ja tuulienergialla runsaita määriä tulevaisuudessa. Toki akkuteknologiat kehittyy ja sähkön varastointi sellaisenaan on enenevässä määrin mahdollista, mutta silti vety voi olla teollisuuden ja kuljetuskaluston polttoainetta jonkin aikaa. Monet näkevät uusiutuvan energian hankalana, koska ollaan ns. luonnon armoilla. Mutta kun miettii asiaa vaikka siten, että jos jokainen talous / kiinteistö tuottaisi mahdollisimman paljon energiaa jatkuvasti verkkoon tai edes itselleen, energiatalous olisi aika hyvin hanskassa. Tämähän ei tule toteutumaan. Mutta aina voi haaveilla. Usein ajellessa / kävellessä tulee katseltua, että valjastamatonta kattopinta-alaa on aivan mahdottomasti joka puolella. Käytännössä alaa jota ei mihinkään käytetä...

 Teslasta lupasin vielä laittaa miksi en sitä halua. Syy ei ole se, etten olisi sitä ajanut, eikä se etten sitä olisi joskus pitänyt ainoana oikeana vaihtoehtona, eikä se etteikö se toimisi. Syyt ovat silti henkilö kohtaiset. 

1. Tesla tuhlaa energiaa.
 - Teslan akun lämmönhallinta lienee tärkeä Teslan käyttämälle akkukemialle. Näin ollen tämä on ominaisuus, ei vika. Mutta minulle se on ongelma. Haluan voida ladata autoani esim. 7A yksivaihe virralla, eli n. 1,6kW teholla. Leafini seistessä sen 10h ikkunani alla, auto lataantuu päivän rasituksista pikkuhiljaa, rasittamatta aurinkojärjestelmäni akkua liikaa. Tuo 1610W tekee kuitenkin 48V akustossa jo 33,5A virran, vähintään. Sopivana päivänä Teslan akku tyhjenee kyseisellä latauksella tuon 10h aikana.
 - Teslaa ei voi sammuttaa. Tai voi siitä sammuttaa joitain aplikaatioita ja energiaa kuluu vähemmän. Mutta nämä ominaisuudet ovat juuri niitä miksi porukka hankkii Teslan...

2. Yhden näytön taktiikka ja menuhelvetti ei ole koskaan ollut minun juttuni.
 - En pidä ajatuksesta jossa ajaessa keskityn enemmän auton kosketusnäyttöön ja sen menuihin, kuin liikenteeseen, halutessani tarkastaa tai muuttaa jotain. Ymmärrän tätä kautta sen, miksi auton on osattava ajaa itsenäisesti... Minulle sopiii erinomaisesti se, että yhdellä vilkaisulla oikeaan suuntaan, irroittamatta käsiä ratista, saan selville sen mitä haluan tietää.
 - Puhelimenkin käyttöön pääsääntöisesti keskitytään siten, ettei ympäritöä juurikaan nähdä.

3. Automaattiset OTA päivitykset.
 - Haluaisin itse osallistua hankkimani tuotteen ominaisuuksien valvontaan. Tämä juontanee juurensa siihen,että olen ollut liian kauan vastuu roolissa tuotantolaitoksesta. Toisin sanoen haluaisin itse päättää milloin ja mitä päivityksiä autooni tulee. Joku voi tykätä uudesta jarrupolkimen käyttäytymisestä kun aamulla lähtee liikkeelle tai kenties kesken ajon... Itse haluaisin tutustua ominaisuuteen etukäteen ja punnita tarvitsenko päivityksen jne. Jos kyseessä on välttämätön turvapäivitys, haluaisin silti saada vähintäänkin silloin ilmoituksen ja kuvauksen päivtyksestä kun se on tulossa. Ei niin, että kun polkaisen paniikissa jarrua, näytölle ilmestyy teksti, "Oletko nyt aivan varma, että haluat jarruttaa noin rajusti? [Kyllä] [Ei]
(Kysymyksen saa pois päältä menun kohdasta "Päämenu -> Asetukset -> Päivitykset -> OTA -> 14.9.2021 -> Jarrutus -> Äkillinen jarrurus havaittu -> Kysely: Kyllä [x] Ei [ ], valitsemalla Ei ja hyväksymällä vastuuvapautus lausekkeen $link jolla Tesla vapautetaan kaikesta vastuusta. Muista myös valita haluamasi toiminto kun kyselyä ei enää kysytä. Oletus toiminnon voit valita kohdasta Päämenu -> Asetukset -> Päivitykset -> OTA -> 14.9.2021 -> Jarrutus -> Äkillinen jarrurus havaittu -> Toiminto: Ei jarruteta [x] jarrutetaan [ ]
Oletus valinnat ovat valittuna automaattisesti. Muuta oletuksia vain jos tiedät mitä teet.
Voit myös ottaa yhteyttä asiakaspalvelumme. Yhteystiedot löydät kohdasta: Päämenu -> Perustiedot -> Yhteystiedot, ja valitsemalla avautuvasta luettelosta oikean toimipisteen tiedot.")

4. Kännykkä auton avaimena,
 - Näen jo sieluni silmin tilanteen jossa olen ajanut pienelle metsälammelle 120km päähän muista ihmisistä. Kalastellessani veneestä onnistun pudottamaan kännykkäni järven syvimpään kohtaan kuvatessani 2kg lahnaa, joka matarilla sain... 
 - Joku epärehellinen pöllii kännykkäni ja Teslani. Tämä onnistuu kivasti kun kävelee kymmenen muun Teslan joukossa ja kun hän lähestyy oikeaa, tervehtii Teslani varasta avaamalla ovet ja sytyttämällä valot. Kaveri hyppää rattiin, polkaisee kaasua ja lähtee litomaan. Kun akku alkaa olla lopussa, kaartaa hän superille ja lataa minun piikkiin. Teslahan tunnistaa auton ja laskuttaa omistajaa. No, huomaan, että känny ja auto pöllitty. Soitan Teslalle ja vaikken soitakaan liittymästä / puhelimesta joka on autooni liitetty, saan virkailijan uskomaan, että lataukset pitää lopettaa. No, varas ajaa seuraavalle superille ja huomaa ettei saa sähköä. Hän on räpälnnyt puhelimen auki ja soittaa nimissäni Teslalle, oikeasta liittymästä ja hän on katsonut muut tiedot puhelimen taskuissa olleesta ajokortista jne ja ihmettelee kun ei saa ladattua. Toinen Tesla virkailija huomaa, että auto on ilmoitettu varastetuksi, mutta kun soittaja soittaa autoon liitetystä puhelimesta ja kertoo oikeat tiedot, vapauttaa auton ja latauksen uudelleen...

No, joo. nuo viimeiset on aika spekulatiivisia eikä välttämättä mahdollisia. Mutta kaikkea sitä ihminen miettii...

Kirjottaminen jatkuu aikanaan =)


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti