perjantai 20. syyskuuta 2024

Pieni yhteenveto

 Työnkuva muuttui ja matkustamista pidemmälle tulee enemmän viikoittain, ainkin lähemmäs ja useina viikkoina enemmänkin. Joten olen joutunut käyttämään perheen Outlanderia matkustamiseen. Tästä johtuen ajatus Leafista luopumiseen sitten alkoi.

 Leafilla on nyt ajettu reilu 183 000 km. Eli pyöreästi reilu 25 000km vuosi omaa ajoa. Akku on edelleen kivassa kunnossa. Omalla ajolla ajan kesäisin työmatkan edestakaisin, n.90 km ja lataukseen tullaan n. 30 - 40% varauksella. Näin syksyllä saattaa painua jo 20% tuntumaan. Talvisinhan olen aina ladannut molemmissa päissä, joten ei ole ollut vaaraa akun loppumisesta. Akun SoH arvo on 80% kun katsoo Leaf Spyllä.

 Alkuun ajattelin hankkia ns. vain Leafin korvaajan, eli yhksinkertaisen, mutta pedemmällä toimintamatkalla. Kävinkin koeajamassa BYD Atto 3:n, tämä ajatus mielessä. Auto sinällään ihan hyvä ja varmasti täyttäisi tarkoituksensa. En tosin pitänyt ajoavustajista sitten ollenkaan. Jos menee lähellekään kaista viivoja, auto piippaa äänekkäästi ja alkaa nykimään rattia. Jos kaistallapito päällä, ratti vänkää koko ajan johonkin suuntaan ja tuntuma katoaa kokonaan. Adaptiivinen vakionopeus tosin oli ihan ok. Vaimo ei tykännyt sisustasta ollenkaan. Toisaalta koska autoa ei vissiin saa kuin yhdellä sisustalla ja se on valkoinen, työautoksi kenties haastava.

 Sitten tuli mieleen, että olen ajatellut joksus, josko täyssähköisenkin vaihdossa ottaisi perheen harrastuksen huomioon, eli karavaanari touhut. Tällöin auto saisi olla neliveto ja sen vetokyky nykyvaunulla vähintään 1500kg. Noita kyllä jokunen löytyy, vaikka Tesla ei tulekaan kysymykseen. Tutkin aikani asioita ja totesin, että Polestar voisi olla yksi vaihtoehto. Tosin kulutus ei ole ilmeisesti parhaasta päästä mutta lukiessani muiden blogi tekstejä, huomasin, että jotkut pääsevät kyllä sellaisellakin ja erityisesti pihistelemättä alle 14kWh/km lukemiiin kesäisin ja talvella 20kWh tuntumaan. Tuo ei olisi Leafiin verrattuna aivan kamala muutos.

 Leafiin piti vaihtaa eteen pallonovelet viime katsatukseen ja jarrut olenkin siihen vaihtanut, levyt ja palat joka kulmaan viime kesänä. Muutoin uusia huoltoja ei ole tarvinnut tehdä. Auto on edelleen erittäin hyvä ja hyvässä kunnossa. Enkä haluaisi sitä vaihtaa, nythän ajaminen on lähes ilmaista =). Alkujaanhan oli tarkoitus pitää tämä ns. loppuun asti. No, 6 vuotta ja risat on kuitenkin sekin jonkinmoinen kokemus pohja.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti