torstai 16. huhtikuuta 2020

Leaf korjauksessa ja Mitsun päivitys

 Tässä n. viikko sitten pihasta töihin lähtiessä kuului Leafista kamala pamaus. Olen aiemminkin kuulut vastaavanlaisia pamauksia ja osasinkin aavistaa syyllisen oikein. Tarkastin auton ulkopuolisesti joka tapauksessa ja jatkoin matkaa työmaalle. Ajoin hitaampaa reittiä varmuuden vuoksi. Kun pääsin työpaikan pihaan oli jo sen verran valoisampaa, että varmistuin jousen menneen poikki. Kuvittelin, että Nissanin jousia olisi vaikka kuinka tarjolla, mutta eipä vain ollutkaan. Viikon toimitusajalla sain kuitenkin uuden ja maanantaina se vaihtuu paikoilleen. Sitten Lefan ajot jatkuu normaaliin tapaan.

 Outlanderiin tuli tänään vihdoin se EVTunin PHEV Box, jolla luvataa EV-nappi vanhempaankin PHEVin.
Alla kirjoitus jonka julkaisin facebookisssa kohderyhmässä.



"Noin, nyt on EvTunin PHEVbox asennettu.

Ensivaikutelma:

Tilasin boksin spekseillä joka vastasi parhaan tietoni mukaan autoamme. Eli malli 2016.

Sain hiukan verta kädestä tihkutettua kun auoin suojia ja irroitin johdon kaasupolkimelta...
ICEheaderin asentaminen ei ollut ihan heitto juttu. Käytännössä laitoin sen paikoilleen noin kymmenen kertaa.
Joka kerran jälkeen mittasin jännitteen ja vasta viimeisellä kerralla mittari näytti yli 2V alle 3V jännitettä.
Tuon jälkeen ECO modella moottori ei käynnistynyt vaikka lämmitystä pyytikin.

Kokeilin tämän jälkeen 14km lenkin akulla jossa oli 8km jäljellä mittarin mukaan.

Toki kokeilin kiihdytyksiä ja totesin, että aika hyvin menee, mutta rajummalla polkimen pieksennällä (ilman kickdownia) polttomoottori hörähti käyntiin. Mutta normaali ajossa mentiin puhtaasti sähköllä ja lämpöäkin alkoi piisaamaan.

Pääsin lenkin melkein kokonaan ennen kuin polttomoottori hörähti rinnakkaismoodissa päälle. Reitti on todella mäkinen.

Kotipihassa avasin boksin ja liitin tietokoneeseen. Tuolta paljastui, että polkimen potentiometrien arvot olivat molemmista päistä yli. Eli arvo meni pienemmäksi kuin boksi oletti ja suuremmaksi kuin boksi oletti.

Toisin sanoen, koska boksi toimii siten, että se estää ICE moottorin käynnistymistä ennen kickdownia ja sammuttaa ICEn eli ns. lopettaa kickdownin alhaalla.

Arvot ovat oletuksena 7% ja 90%. Eli kun polkimen arvo ylittää 90% (kickdown alkaa n.87% kohdalta) lähtee ICE mukaan. Ja kun arvo on alle 7% ICE pakotetaan sammumaan (tai näin olin ymmärtävinäni). Siksi siis koska polkimen arvo meni asetettujen rajojen yli, oli tuo 90% käytössä jo aikaisemmassa vaiheessa.

No, aloitin siitä, että nyt boksille on opetettu polkimen arvot. Huomenna sitten testaamaan miten tuo toimii.

Sellainen huomio myös, että jos autosta on kokonaan virrat pois, mittaa boksi kyllä polkimen arvot, mutta ne eivät ole samat kuin silloin kun auto on ”käynnissä”. Eli säätö kannattaa tehdä virrat päällä.

Toistaiseksi olen jo tähän tyytyväinen. Harvemmin tulee tilanteita jossa pitäisi hirmuisesti polkea ja tämä tuntuu mahdollistavan puhtaan sähköajon myös lämmityksen kanssa. Lämmityksen pyynti oli 20 astetta ja puhallus kolmosella. Ja ihan oikeasti lämmintä tuli .

Opeteltavaa on se, että sammuttaa puhalluksen OFF napilla ennen auton sammutusta jos haluaa, että saa ECO moden päälle seuraavan lähdön yhteydessä ennen lämmityksen alkua. Ainakaan meitin autossa ei saa ECO modea päälle painamalla ensin pari kertaa ilman jarrua virtoja päälle. Toki tuolloin saa sen puhalluksen pois, jos se olisi jäänyt päälle..."

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti